Hoe werkt het overmaken van geld via Mijn Chaabi Bank?

Om geld over te maken, gaat u als volgt te werk:

Andere veelgestelde vragen over Geldoverboekingen

Is uw huidige bestedingslimiet te laag en voldoet het niet aan uw wensen om uw familie te ondersteunen, te sparen voor de vakantie of een specifieke uitgave? U vraagt heel eenvoudig een hogere bestedingslimiet aan via Mijn Chaabi Bank. Log in op Mijn Chaabi Bank en kies in het menu voor 'iDEAL bestedingslimiet verhogen'. Vul vervolgens het formulier in, geef uw gewenste bestedingslimiet aan en voeg een recente salarisstrook toe. Uw aanvraag wordt binnen één werkdag in behandeling genomen en meestal kunt u dezelfde dag nog geld overmaken. Handig, toch?
Dat is geen enkel probleem! U kunt geld overmaken naar iedere bankrekening in Marokko. Heeft uw familielid helemaal geen bankrekening in Marokko? Ook geen probleem! Hij of zij kan het geld contant ophalen in één van de 1200 vestigingen van Banque Populaire in Marokko.
Jazeker! Ook als u geen Marokkaanse rekening heeft, kunt u geld naar uzelf overmaken. U haalt het geld in contanten op in een vestiging van Banque Populaire. Banque Populaire heeft meer dan 1200 vestigingen in Marokko en u bepaalt zelf in welke vestigingen u het geld ophaalt.
U hoeft geen klant te zijn van Banque Populaire om geld te kunnen overmaken. Iedere persoon die ouder is dan 18 jaar kan geld overmaken naar Marokko.
Nee, als u geen Nederlandse inwoner bent, dan kunt u helaas geen gebruik maken van onze diensten.
Soms komt het voor dat een transactie door een interne behandeling niet direct wordt overgemaakt. Hierdoor ontvangt u het sms-bericht met de code iets later. Een andere reden voor het niet ontvangen van het sms-bericht, is dat de telefoonprovider het bericht niet heeft doorgekregen. Naast het sms-bericht is het ook mogelijk om via Mijn Chaabi Bank de code zelf op te halen. Ga hiervoor naar 'Mijn Transacties' en zoek de desbetreffende transactie. Daar vindt u de code. Kopieer de code en stuur het door naar de begunstigde.
De 'jaarlimiet' is de limiet van het totaal aan transacties in de afgelopen 365 dagen. Het niet meer kunnen overmaken betekent dat die limiet bereikt is. Is uw jaarlimiet bereikt, maar wilt u alsnog een bedrag overmaken? Dan kan dat door de jaarlimiet online te verhogen via Mijn Chaabi Bank. Log in en ga vervolgens naar 'iDEAL bestedingslimiet verhogen'. Volg daarna de beschreven stappen op.
Het is niet mogelijk om een zakelijke rekening te gebruiken voor een overboeking naar Marokko. Het bedrag wordt teruggeboekt en daarvan wordt er € 3,00 aan kosten ingehouden.
De verzender dient minimaal 18 jaar te zijn.
In geval van een transactie die contant opgehaald dient te worden, is de exacte voor- en achternaam van de begunstigde en het bezit van de Carte Nationale van essentieel belang. Als de naam van de begunstigde verkeerd is geschreven of als u een andere begunstigde aan wilt merken, dan kunt u in uw profiel de naam van de begunstigde wijzigen. Hoe? Log in op uw profiel, ga in het menu naar 'Mijn Transacties', zoek de transactie op waar het om gaat en klik vervolgens op 'Correctie uitvoeren'. Na het volledig invullen van de aanvraag wordt het filiaal van Banque Populaire in Marokko benaderd. De 'nieuwe' begunstigde kan binnen enkele uren naar het eerder gekozen filiaal gaan om het geld op te halen. Deze wijziging kost € 5,00.
De ontvanger van de Bladi Cash-transactie dient minimaal 18 jaar én in het bezit van een Marokkaans Identiteitsbewijs (CIN) te zijn.
Bent u geen rekeninghouder van de rekening waarvan u het geld overboekt, dan loopt uw transactie aanzienlijke vertraging op en mogelijk zelfs annulering. In het geval van een gezamenlijke rekening dient u aan te kunnen tonen dat de rekening ook op uw naam staat. Heeft u een zakelijke rekening of een rekening gebruikt die niet op uw naam staat? Dan wordt de transactie teruggeboekt. De kosten hiervan zijn € 3,00 per terugboeking.
Een reeds uitgevoerde en overgemaakte transactie kan niet worden teruggeboekt, geannuleerd of gewijzigd. De reden hiervan is dat de transactie al naar de tegenpartij in Marokko is overgemaakt. In bepaalde specifieke gevallen, zoals wanneer het rekeningnummer van de begunstigde onjuist is of  het rekeningnummer van de begunstigde geblokkeerd is door overlijden of anderszins, kan het geld teruggeboekt worden naar Nederland. Belangrijk om rekening mee te houden: het terug te ontvangen bedrag is niet gelijk aan het verstuurde bedrag. Dit komt doordat het bedrag dat verstuurd is naar Marokko in dirhams wordt ontvangen door de bank in Marokko. De bank in Marokko moet het ontvangen bedrag naar euro's omwisselen. Meestal is er een koersverschil tussen de dag van ontvangst en de dag van overmaken. De ontvangende bank in Nederland brengt kosten in rekening voor deze transactie. Is een transactie nog niet door de bank overgemaakt naar Marokko, dan is het mogelijk om het geld terug te boeken, te annuleren of te wijzigen. De kosten hiervan bedragen €3,00 per terugboeking, per annulering of per wijziging.
Met een Bladi Account kunt u een overboeking naar een bankrekening bij een willekeurige bank in Marokko doen. Dit kan een bankrekening zijn bij bijvoorbeeld Banque Populaire, BMCE, BMCI, Credit du Maroc, CIH, Attijariwafa Bank of Société Generale. Bladi Account is beschikbaar aan de balie van onze vestiging of via Mijn Chaabi Bank.
Het is niet mogelijk om een overboeking die niet is opgehaald terug te sturen naar Nederland.
Het ophalen van het geld door de begunstigde dient binnen 4 weken te zijn gedaan.
Bladi Cash is de mogelijkheid om geld over te boeken naar iemand zonder gebruik te maken van een bankrekening in Marokko. Het geld kan dan worden opgehaald door de begunstigde in één van de Banque Populaire-filialen in Marokko. Bladi Cash is beschikbaar aan de balie van onze vestiging en via Mijn Chaabi Bank.
BLADI iDEAL maakt gebruik van de bestaande internetbankiersystemen van uw bank en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken en –niveaus. Banken moeten immers voldoen aan strenge beveiligingsstandaarden die ervoor zorgen dat financiële transacties van consumenten veilig kunnen worden uitgevoerd. Dit betekent dat BLADI iDEAL net zo veilig is als internetbankieren.
Met iDEAL kunt u vertrouwd, veilig en gemakkelijk uw online aankopen afrekenen. iDEAL is het systeem dat u direct koppelt aan uw internetbankierprogramma bij een online aankoop. Om gebruik te maken van iDEAL hoeft u zich niet te registreren. Ook hoeft u geen bestanden te downloaden of een account aan te maken. Maakt u gebruik van internetbankieren bij ABN AMRO, ASN Bank, Friesland Bank, ING, Rabobank, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank of Van Lanschot Bankiers, dan kunt u direct met iDEAL betalen. U rekent dan snel en gemakkelijk af in de vertrouwde internetbetaalomgeving van uw eigen bank.  
Mijn Chaabi Bank is de online dienst voor het overmaken van geld naar Marokko en voor het aanvragen van een islamitische uitvaartverzekering. De service is overal én 24/7 beschikbaar. Zit u thuis op de bank of bent u op uw werk? Met Chaabi Bank regelt u snel een uitvaartverzekering of maakt u eenvoudig geld over naar Marokko - waar u ook bent! Dit kunt u doen met Mijn Chaabi Bank:
  • Geld overmaken (Bladi iDEAL(1)) naar iedere bankrekening in Marokko.
  • Geld overmaken naar een persoon (met óf zonder rekening) die het geld vervolgens contant opneemt.
  • Direct zicht op de koers van de dirham in Marokko en op de te betalen kosten.
  • In één oogopslag zicht hebben op al uw geldovermakingen.
  • Beheren van het adresboek van de begunstigden.
  • Aanvragen van de islamitische uitvaartverzekering Injad Achamil Europe.
  • Online raadplegen, aanpassen en beheren van uw polis.
Bent u nieuwsgierig geworden naar Mijn Chaabi Bank? Registreer vandaag nog.
Voor al uw vragen of hulp kunt u contact opnemen met de klantenservice.
De geldbedragen worden overgemaakt naar de begunstigde op basis van de geldende wisselkoers van de Marokkaanse dirham en euro bij de Banque Centrale Populaire. De transactie krijgt de koers die geldt op het moment dat de transactie volledig is verwerkt en verstuurd door Chaabi Bank Nederland. Transacties worden verwerkt op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur.
Een Marokkaanse IBAN bestaat, ongeacht welke bank, uit 24 cijfers en wordt in Marokko 'RIB' genoemd. Uw IBAN-nummer kunt u terugvinden op uw bankafschrift. Ook kunt u deze aanvragen bij uw bank in Marokko. Bij rekeningen van Banque Populaire in Marokko wordt een afwijkend formaat van 16 cijfers gehanteerd. Een rekeningnummer van Banque Populaire in Marokko begint met 211.
Er is geen maximum voor het overmaken van geld naar Marokko in de bankshop. Wel kan er voor verschillende bedragen aanvullende informatie worden gevraagd. Voor BLADI iDEAL geldt een limiet die afhangt van de ontvangen gegevens. Wilt u meer verzenden? Dan dient u gebruik te maken van de mogelijkheid 'iDEAL bestedingslimiet verhogen' op Mijn Chaabi Bank.
Voor de tarieven van de verschillende mogelijkheden om geld over te maken verwijzen wij u naar onze tarievenpagina.
Ja, als u geld wilt versturen dient u zich altijd te kunnen identificeren met een geldig legitimatiebewijs.
Om u geldoverboeking te kunnen verwerken, verifiëren we uw gegevens. Dit gebeurt op werkdagen tussen 09:00 uur en 17:00 uur. We streven ernaar om alle transacties vóór 17:00 uur op dezelfde dag te verwerken. Zodra u een stortingsbewijs heeft ontvangen, is het geld verstuurd naar Marokko. In geval van contante opname duurt het ongeveer 2 à 3 uur voordat de begunstigde het geld kan ophalen in één van de filialen van Banque Populaire. Is de naam van de begunstigde verkeerd geschreven, dan kan het bedrag niet uitbetaald worden (zie vraag 'Naam begunstigde is verkeerd geschreven. Wat nu?'). Heeft u geld verstuurd naar een rekening, dan duurt het over het algemeen 24 uur voordat het geld beschikbaar is voor een begunstigde met een rekening bij Banque Populaire. Indien de begunstigde elders bankiert moet rekening worden gehouden met 48 uur. Om de verwerking soepel te laten verlopen dient u uw gegevens nauwkeurig te vermelden. Ook is het belangrijk dat u het geld stort vanaf een rekening waarop u ook als rekeninghouder vermeld staat.